RSS

Saturday, July 11, 2009

Hutan VS Air

Orientation week. Siapa la yang tak bosan. Dok taklimat memanjang. Tapi, ada satu hari tu, Program Bersama Sekolah. Aku? Sekolah Sains dan Teknologi (SST). Sekolah yang paling ramai students. Maklum la.. Banyak course kat sekolah tu. Semua sekali ada tiga belas sekolah kalau tak silap. Malas la nak gtaw semua. Banyak sangat. Nak di pendekkan cerita, aku dapat la tawaran masuk Biologi Pemuliharaan, under SST. Mulamula tu takde la rasa apaapa sangat. Coz ingatkan Biologi Pemuliharaan tu merangkumi laut and darat. Time Program Bersama Sekolah tu, dapat la senarai subjeksubjek yang kte kena amek. Tiaptiap semester nye subjek ada kat kertas tu. Bila aku belek, aku rasa tak confident. Betulbetul tak confident. Bayangkan la, aku nak focus on marine ife, tapi course tu keluar masuk hutan, bukan keluar masuk air.

Bila dah habis taklimat pasal course tu, ada la sesi bersama mentor. Mentor aku lak takde time tuh. Ada la lecturer laen ganti. Aku tanya la lecturer tu, course ni takkan la just focus on land je. Airair takde kew? Then, dye cakap, ‘ Ha’ah. Kalau ada pown, just air tawar, tapi jarang la buat. Mostly darat jew’. Hampirhampir menangis, tapi try tahan. Taknak la tunjuk sangat yang aku tak suka. Tapi.. Detected. Lecturer tu tanya aku, ‘kamu ok kew coz muka muram laen macam. Kamu memang tak suka course ni kew?’ aku pe lagi, jawab je la tak. Then dye kata, ‘kamu try je. Suka tak suka, habiskan je samppai graduate. Kalau dah grad, still tak minat gak, ley amek 2nd degree. Tak pown, ley ulang balik degree tu’. Memang la UMS ni U yang aku dambakan sejak beberapa tahun yang lalu, tapi, siapa yang akan bazirkan masa depan dye kalau dye dah taw apa yang dye nak kan? Kalau ulang balik degree, tak semestinya kita dapat apa yang kita nak gak kan? It is still the same. Kalau jadi macam tu, takkan nak ulang balik again and again? As for me, aku dah lama dah aim nak jadi marine biologist. Sekarang, aku tengah berjuang to achieve my ambition. I’m not changing it. That’s final.

Aku dah amek borang untuk tukar course daripada Biologi Pemuliharaan to Sains Marin. Walaupun staff kat office tu kata susah nak tukar course ni, aku still akan berjuang untuk dapatkan apa yang aku nak. Staff tu kata, ‘jarang students yang dapat tukar course ni. Lagi pown, banyak procedure’. Apa aku peduli? Aku amek gak borang tu, isi, and hantar terus kat pejabat Dekan. Even though staff yang kerja kat bahagian HEP kata, hantar kat HEP, tingkat atas. Aku rela lagi berhubung terus dengan Dekan daripada guna orang tengah. Tapi, tak dapat jumpa Dekan gak. Terpaksa la hantar kat PA dye jew. Tak taw la pe result dye. Still waiting. Kalau tak dapat tukar, ingat nak quit jew. Focus on instructor. Tapi, kalau dapat, lagi bagus. Ley la jadi instructor yang berilmu, taw selok belok marine life nieyh.

1 comments:

Syed said...

hidup Marine engineer!!

eh..
silap..
haha!!